خانه / تغذیه / سلول های چربی انباری نیستند
رژیم لاغری و رژیم غذایی لاغری

سلول های چربی انباری نیستند

عضو تلگرام مدرسه فیتنس شوید

چرا بدن چربی ذخیره می کند؟

ارنست ورتایمر، بیوشیمسیت آلمانی، که به پدر حوزه سوخت‌وساز چربی‌ها در بدن، معروف است اینگونه توضیح می‌دهد. در هر شبانه روز بخش عمده انرژی لازم برای سلول‌های بدن توسط چربی‌ها تأمین می‌شود. وقتی غذایی می‌خورید که از چربی و پروتئن و کربوهیدرات‌ها تشکیل شده، چربی‌ها مستقیم به سلول‌های چربی می‌روند و در آنجا به صورت موقت می‌مانند. کربوهیدارت‌ها بعد از هضم به صورت قند گلوکز در خون آزاد می‌شوند و قند خون بالا می‌رود (قند فروکتوز کربوهیدرات خاصی است که بعداً به آن خواهم پرداخت). مقداری از موادی که خورده‌اید فوراً برای تأمین انرژی مصرف می‌شوند. مقدار بسیار کمی از قندها هم در سلول‌های عضلات به صورت گلیکوژن ذخیره می‌شوند. گلیکوژن ملکول‌های بزرگی هستند که از ترکیب تعدادی گلوکز بوجود می‌آیند. بقیه مواد غذایی به صورت چربی، در سلول‌های چربی به صورت موقت ذخیره می‌شوند. بدن شما پس از غذا ابتدا به مصرف گلوکز می‌پردازد، با گذر زمان وقتی قند خون کاهش پیدا می‌کند بدن شروع به مصرف چربی‌ها به عنوان انرژی می‌کند و انرژی لازم در بین وعده‌های غذایی و زمانی که چیزی نمی‌خورید را تأمین می‌کند.

سلول‌های چربی مثل کیف پول هستند

بگذارید با مثالی نکته را روشن کنم، در واقع ذخایر چربی‌ها مانند کیف پولتان هستند. فرض کنیم هر روز صبح به بانک مراجعه می‌کنید و مقداری پول در کیف پولتان قرار می‌دهید. برای تأمین خرج‌هایتان در طول شبانه روز از این کیف پول استفاده می‌کنید و هر بار که پول‌هایتان در کیفتان از حدی کمتر می‌شود، دوباره به بانک مراجعه می‌کنید و کیفتان را پر می‌کنید. در واقع کیف پولتان به عنوان یک ذخیره موقت است برای اینکه مجبور نشوید برای هر خرج ابتدا به بانک مراجعه کنید. مقدار پولی که در کیف پولتان دوست دارید نگه دارید، بستگی به شرایط و خرج‌هایی که قرار است انجام دهید بستگی دارد.

حتما بخوانید  فرا تحقیق ها علم را دگرگون کرده اند

 هر بار که غذا می‌خورید مقداری چاق‌تر می‌شوید و بدنتان به صورت موفق چربی ذخیره می‌کند. تا هر بار که می‌خواهد انرژی مصرف کند مجبور نشوید غذا بخورید و کل روز را مجبور نباشید غذا بخورید. در یک بدن سالم در بین وعده‌های غذایی این چربی‌ها کم کم آزاد می‌شوند، و لاغرتر می‌شوید. اگر سطح ذخایر چربی‌هایتان از حدی کمتر شد، بدن تا ترشح هورمون‌های گرسنگی به شما می‌گوید وقت مراجعه به بانک است و شما دوباره غذا می‌خورید. این چرخه در هر شبانه روز تکرار می‌شود.

دقیقاً به دلیل همین مکانیزم است که حتی در خواب، زمانی که چندین ساعت چیزی نخورده‌اید بدنتان می‌تواند انرژی لازم برای سلول‌ها را تأمین کند و مجبور نیستید در بین خواب بیدار شوید و برای تأمین انرژی چیزی بخورید. هر چه مدت زمان بیشتری از وعده غذایی‌تان بگذرد بدنتان کمتر از قندها می‌سوزاند و بیشتر و بیشتر از چربی‌ها مصرف می‌کند. در واقع پس از ۱۶ ساعت نخوردن بدنتان تقریباً تمام انرژی خود را از چربی‌ها تأمین می‌کند.

سلول‌های چربی انباری نیستند

بسیاری از افراد احتمالاً فکر می‌کنند چربی‌ها مانند انباری زیرزمین خانه هستند، که بدن هر کالری و انرژی‌ای که لازم ندارد را به داخل آن می‌ریزد. که این دیدی کاملاً اشتباه نسبت به کارکرد بدن است.

هر زمان که چیزی می‌خورید، مقداری چربی ذخیره می‌کنید و هر زمان که در حال خوردن نیستید آن چربی‌ها انرژی بدنتان را تأمین می‌کنند. همانطور که هر کسی دوست دارد همیشه حداقل یک مقدار خاصی پول در کیفش داشته باشد، بدن افراد هم با توجه به شرایط هورمونی داخلی بدن تمایل دارد مقدار خاصی چربی ذخیره شده را نگه بدارد.

حتما بخوانید  سویا جایگزین ناسالم گوشت

دکتر آلبرت رونالد، فیزیولوژیست مطرح سویسی و از پیشگامان تحقیق در رابطه با چربی‌ها اینگونه می‌گوید: «سلول‌های چربی در بدن از بخشهای اصلی و فوقالعاده مهم در چرخه تأمین انرژی بدن هستند. چربی‌ها از اصلی‌ترین مکانیزم‌های بقای انسان هستند و بدون چربی‌ها مجبور بودیم تمام ساعت‌های روز را غذا بخوریم». بعداً خواهید دید سلول‌های چربی در بدن فوقالعاده مهم هستند و حتی مهم‌تر از سلول‌های عضلات و دیگر بافت‌ها و در شرایط خاص بدن حاضر است عضله سوزی کند ولی چربی‌ها را نگه دارد

دانلود فایل pdf این مقاله

منبع: عانگغ اصلانیان –  مدرسه فیتنس
ضعیفبدمتوسطخوبخیلی خوب (2 رای)
در حال انجام ...
عانگع اصلانیان، نویسنده کتاب «پایان افسانه کالریها» ، نویسنده، مترجم و مدرس درزمینه تناسب اندام، موسس مدرسه فیتنس، مشاور تغذیه و مربی فیتنس از QAL . برای ادامه کلیک کنید

اینم هست

۲۰۱۶-۰۴-۰۸_۱۷-۵۴-۲۴

سیستم تمرینی برای حجم سریع

این یکی از بهترین سیستم‌های تمرینی است که دیده‌ام و نتایج بسیار سریع، تضیمن شده …

۸ نفر نظر داده‌اند

  1. اول اینکه خیلی خوشحالم که هستی وبعدش باید بگم که این مطلب واقعا عالی بود .فک کنم من هرچی چربی داشتم آب کردم.بارژیمی که از پارسال زمستون گرفتیم ۳ کیلو کم کردم (۵۵ بودم شدم ۵۲)اما الان موقع تمرین احساس ضعف میکنم ،قرار بود راجع به حجم ام مطلب بذاری ،البته گذاشتی اما کم بود

  2. لطفاکتاب جدید ترجمه کنید بذاریدممنون

  3. عالی بود واقعا.مرسی,مخصوصا پاراگراف آخر که ذهنمو درگیر کرده,منتظر ادامش هستیم!!

  4. سلام
    کتاب zyzz رو نمیتونم بخرم
    همین ک دکمه نهایی کردن رو میزنم مینویسه درلیست محصولات لغو شده

  5. من یه سوال دارم میگم وقتی بدن چربی هارو میسوزونه بعد اون ۱۶ ساعت پروسه لاغری شروع میشه یا نه نباید ۱۶ ساعت گرسنه بمونیم تا قند ها هم بسوزن

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *