خانه / نکات روزانه / شام سبک یا جشن خانوادگی؟
شام رژیم لاغری

شام سبک یا جشن خانوادگی؟

عضو تلگرام مدرسه فیتنس شوید

به این فکر کنید: همیشه در طول تاریخ، وعده شام مهم‌ترین وعده در هر خانواده شمرده می‌شد. در هنگام عصر که کل خانواده و بچه‌ها دورهم جمع می‌شدند و پدر خانواده از سر‌کار به خانه می‌آمد، دور هم یک شام مفصل می‌خوردند و شام برای خانواده مانند یک جشن کوچک آخر روز بود. اگر نگاهی به گذشته انسان بیندازیم، انسان‌ها همیشه اول صبح به زمین کشاورزی یا شکار می‌رفتند و تا بعدازظهر کار ‌می‌کردند و با اندکی غذا که با خود می‌بردند روز را سر می‌کردند و شب در خانه بزرگ‌ترین وعده روز را می‌خورند. معمولا عصر ها زمانی بود که خانوادهها به صورت جمعی ۱۰-۲۰ نفره دور هم جمع می شدند تا از اوقات فراقت از کار خود نهایت لذت را ببرند و خانم خانه هم نهایت هنر خود را در آماده کردن یک شام بزرگ به کار می برد.

هیچ‌کس در دنیا بیش از دکتر کیهیل بر روی تاثیر گرسنگی بر بدن انسان تحقیق نکرده است. او پس از تاکید روی این موضوع که در طول تاریخ همواره وعده شب، بزرگترین وعده روز بوده، می‌گوید «یکی از نشان‌های یک بدن سالم با سیستم سوخت رسانی سالم این است که با یک یا حداکثر دو وعده غذا خوردن بتوان یک روز را بدون گرسنگی سپری کرد» دکتر کیهیل می‌گوید «اگر برای سپری کردن روز مجبور هستید هر روز وعده‌های زیادی غذا بخورید، سیستم سوخت رسانی شما دچار مشکل است، یا رژیم غذایی‌تان بی‌کیفیت است.»

از دیگر باورهای نادرست رایج در بین مردم، خوردن غذا در وعده‌های زیاد در طول روز است و  خوردن شام سبک هم یک اشتباه محض است، هم از لحاظ روانی هم از لحاظ جسمی، هم از لحاظ اجتماعی.

تامس تنر

کتاب «practice of medicine» نوشته سال ۱۸۸۰ است در آن تامس تنر فهرستی از تمام درمان‌های ساده‌لوحانه و غیرعلمی قدیمی برای انواع بیماری‌ها را آورده است. او چاقی را جز یکی از بیماری‌های بدن شمرده. در این لیست درمان‌هایی مانند، حجامت، ساعت‌ها پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری،  کم خوردن و خوردن شام سبک، را جز روش‌های خنده‌داری برشمرده که روزی برخی دکترها به مردم توصیه کرده‌اند.

دقیقا همان روش هایی که امروزه دوباره مد شده.

Half Day Diet

دقیقا دیروز با این رژیم آشنا شدم و البته کاری بود که همیشه خودم انجام داده بودم ، بدون اینکه به نام رژیم خاصی باشد. در این رژیم صبحانه حذف می شود و یا کمی غذای پروتین دار. ناهار یه غذای پروتین و چربی  و شام هر چه دوست دارید می خورید.

نظرتان در مورد این نکته چیست؟ تجربه خودتان. آیا رژیم گرفتن صبح راحت تر است یا عصر؟ آیا رژیم باعث میشوند نتوانید از مهمانیهاش شبانه لذت ببرید؟

معمولا اراده شب که خسته ایم در کمترین حد است و بهتر است صبح ها فقط رژیم باشیم و شب آزاد تر.

دلایل علمی

اما دلایل علمی زیاده پشت این  نکته وجود دارد، فرض کنیم شما روزی ۳۰۰۰ کالری می خورید و ۳۰۰۰ کالری نیز می سوزانید. اگر روز را به ۳ قسمت ۸ ساعته تقیسم کنیم و فرض کنیم شما به طور متوسط در هر ۸ ساعت ۱۰۰۰ کالری می سوزانید. ولی فقط ۲ تا ۸ ساعت بیدار هستید و می توانید غذا بخورید. پس در هر ۸ ساعت بیداری بدن شما تمایل دارد ۱۵۰۰ کالری جذب کند در حالی که ۱۰۰۰ کالری در طی روز مصرف می کنید. یعنی بدن شما تمایل دارد در طی روز بیش از نیاز بخورد تا در شب بتواند انرژی لازم برای بدن را تامین کند و این سیستم توسط هورمون های شما پیاده سازی می شوند.

بدن انسان ها دقیقا مانند آنچه در خواب زمستانی برای حیوانات اتفاق می افتد، در ساعتهای روشنایی روز تمایل به جذب انرژی دارد و سطح هورمون ها طوری است که  وقتی غذا می خورید مقدار بیشتری را ذخیره می کند. اما در ساعت های تاریکی دقیقا مانند خواب زمستانی بدن و سطح هورمونی طوری است که در فاز ذخیره کردن نیست و تمایل بیشتری به ازاد کردن انرژی دارد.

از طرفی بدن شب و در ساعت های تاریکی برای خواب آماده میشود و برای خواب لازم است که سطح هورمونهایی مانند انسلین و هورمون استرس کورتیزول کم شود و سطح این هورمون ها در شب به حداقل مقدار خود می رسند و وقتی با خوردن غذا سطح هورمون انسلین را بالا ببریم، به سرعت دوباره به حالت نرمال بر می گردد. و این باعث میشود بدن به راحتی در فاز چربی سوزی قرار بگیرد. عاقلانه ترین کار این است که به جای شام سبک و صبحانه مفصل و افسانه های غلطی که در چند سال گذشته بین مردم جا افتاده از بدن به درستی استفاده کنیم.

دلیل علمی شماره دوم.

بدن چه زمانی در حالت بازیابی و بازسازی و ریکاوری قرار دارد؟ شب، وقتی استراحت می کنید و وقتی در خواب هستید. بدن در حالت بازیابی است که بیشترین نیاز به انرژی و ویتامین ها و مواد معدنی را دارد. و این بازسازی و ریکاوری در صبح با بیدار شدن شما به پایان می رسد. رساندن مواد غذایی و ویتامین ها و مواد معدنی و انرژی دقیقا قبل از خواب باید انجام شود و نه بعد از بیداری …  درست است؟

دلیل علمی شماره سوم:

و ده ها دلیل علمی دیگر، باورهای بسیار زیادی مانند این باور اشتباه شام سبک خوردن در بین مردم جا افتاده که باعث شده نرخ شکست در لاغر ماندن پایدار و دائمی بیش از ۹۵ درصد باشد.

این مقاله بر گرفته از کتاب «پایان افسانه کالریها» بود. که می توانید کتاب کامل را از دکمه پایین خریداری کنید.

خرید کتاب «پایان افسانه کالریها»

اینم هست

ضریب حجم آوری

پشت صحنه تمرینات حجمی موثر

چطور میشه بهترین سیستم برای به برنامه حجمی رو برای خودمون انتخاب کنیم که کاملا …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *