خانه / بهبود سبک زندگی / ایجاد نتایج بزرگ با تغییرات کوچک در رژیم لاغری
تغییرات کوچک رژیم لاغری

ایجاد نتایج بزرگ با تغییرات کوچک در رژیم لاغری

عضو تلگرام مدرسه فیتنس شوید

در یک روز  یکشنبه در سال ۲۰۰۰، تعدادی تماشاگر برای دیدن فیلم پر‌حادثه‌ی انتقام به بازیگری مل گیبسون‌ در یک سینما در حومه شهر شیکاگو جمع شده بودند. به هر نفر یک نوشیدنی غیر الکلی و پاکتی بزرگ ذرت‌ بو‌داده داده شده‌بود و از آنها خواسته شده‌بود پس از اتمام فیلم برای پاسخ دادن به چند سوال در مورد بوفه‌ی سینما، در سینما منتظر بمانند. این افراد به‌طور ناخواسته در تحقیقی در مورد رفتار‌های غیر منطقی خوردن شرکت کرده بودند.

ذرت‌ بو‌داده‌ای که آنها دریافت کرده‌بودند غیر عادی بود. کیفیت ذرت‌های ‌بو‌داده افتضاح بود. این ذرت‌ را پنج روز زودتر بو‌داده بودند و آنقدر مانده بود که زیر دندان صدای جیرجیر می‌داد. بعدها یکی‌ از تماشاگران ذرت ها را به فوم‌های بسته بندی بادام‌زمینی تشبیه کرد وحتی دو نفر از تماشاگران که فراموش کرده‌بودند ذرت‌ها را مجانی دریافت کرده‌اند، خواستار پس گرفتن پول ذرت‌ها بودند. به برخی از تماشاگران پاکت های با اندازه متوسط داده‌ بودند و به دیگران پاکت ‌های با سایز بزرگ. به هر نفر یک پاکت جدا‌گانه داده بودند تا لازم نباشد کسی سهم خود را با دیگری قسمت کند. محققان در این تحقیق علاقه‌مند بودند بفهمند “آیا افرادی که پاکت بزرگتر گرفته‌اند، بیشتر خواهند خورد؟”. تمام پاکت ‌ها به اندازه کافی بزرگ انتخاب شده بودند که هیچ‌کدام از تماشاگران نتوانند تمام ذرت ها را بخورند. درواقع به طور خاص مورد تحققیق این بود که “آیا به کسی که ذرت بیشتری دریافت کرده نسبت به کسی که ذرت کمتری دریافت کرده است بیشتر خواهد خورد؟”

محققان قبل و بعد از تحقیق پاکت ‌های ذرت را وزن کردند تا دقیقا بتوانند مشخص کنند هر فرد چه‌مقدار ذرت خورده است. نتایج تحقیق شگفت‌انگیز بود، افرادی که پاکت‌های بزرگتر دریافت کرده‌بودند به‌طور متوسط ۵۳ درصد بیشتر از افرادی که پاکت متوسط دریافت کرده‌بودند، ذرت خورده‌بودند. در واقع هر فرد تقریبا ۲۱ بار بیشتر دستش را در پاکت برده بود و ۱۷۳ کالری بیشتر خورده بود.

حتما بخوانید  معرفی کتاب: کالری های خوب، کالری های بد

برایان ونسینک که محقق اصلی این تحقیق بود در کتاب خود به نام «غذا خوردن بیفکر» آورده است : «ما در دیگر آزمون های ذرت بو‌داده جزئیات هر آزمون را تغییر می‌دادیم، با این حال همیشه نتایج یکسانی به دست می‌آوردیم، مهم نبود که تماشاگران اهل کجا هستند، اهمیتی نداشت که چه فیلمی را می دیدند، تمام آزمون‌های ذرت بوداده به یک نتیجه ختم می‌شد: وقتی به مردم ظرف بزرگتری بدهید، آنها هم بیشتر می خورند. همین»

هیچ فرضیه دیگری این رفتار را توجیه نمی‌کند. این افراد به خاطر لذت نمی‌خوردند( ذرت‌ها آنقدر مانده بود که زیر دندان صدای جیرجیر می‌داد! ) اجبار برای تمام‌کردن سهم خودشان انگیزه خوردن‌ نبود (پاکت‌ها بزرگتر از چیزی بود که بتوانند تمامش را بخورند!)، میزان گرسنگی آنها تاثیری بر نتایج تحقیق نداشت. نمی‌توان معادله «ظرف بزرگتر == خوردن بیشتر» را زیر نقض کرد.

علاوه بر این، محققان بعد از پایان فیلم در مورد نتایج حاصل و نتایج پیشین و دلیل انتخاب اندازه های پاکت ها به تماشاگران توضیح می‌دادند و جالب اینکه مردم به هیچ وجه نمی‌توانستند این نتایج را باور کنند. مححققان می‌پرسیدند: «آیا فکر می کنید دلیل خوردن بیشترتان، بزرگی اندازه پاکت‌ها بوده‌است؟» اکثریت با خنده به این سوال پاسخ می‌دادند که «این چیز‌ها مرا گول نمی‌زند» یا «من خودم خوب می‌فهمم کی سیر شدم». عجب!!!

رژیم لاغری !!

فرض‌ کنید کسی بدون اشاره به اینکه اندازه پاکت ها متفاوت بوده است، نتایج این تحقیق ذرت بو‌داده را به شما بدهد. با بررسی سریع و یک بر‌انداز بر خلاصه نتایج به این نتیجه می‌رسیدید که مردم چقدر در خوردن ذرت بو‌داده تفاوت دارند- برخی کم می خورند، برخی خیلی زیاد ، و برخی هم انگار می‌خواسته‌اند ظرفیت معده خود را بیازماییند. با دسترسی به این مقدار از نتیج به سرعت به این نتیجه می‌رسیدید که برخی آدم‌ها در خوردن هله‌هوله منطقی عمل می‌کنند و برخی دیگر شکم‌پرست اند و هیچ کنترلی بر خوردن خود ندارند.

حتما بخوانید  مدیریت انرژی، تفاوت برنده ها و بازنده ها

اگر در کنار شما یک متخصص سلامت به این داده‌ها نگاه کند به احتمال زیاد نگران وضع این افراد شکم‌پرست خواهد‌شد. و احتمالاً خواهد گفت «ما باید به این افراد انگیزه بدهیم که در خوردن هله هوله رفتار سالم‌تری در پیش بگیرند. باید راه هایی برای نشان دادن خطرات این مقدار پر خوری برای آنها، بیایبم. »

یک لحظه صبر کنید!! اگر می خواهید مردم ذرت بو‌داده کمتری بخورند راه حل بسیار ساده‌ای وجود دارد : به آنها پاکت های کوچکتر بدهید.به هیچ وجه لازم نیست نگران دانش و اطلاعات سلامت آنها یا رفتار و طرز فکرشان باشید.

می‌بینید به چه راحتی می‌شود تغییر خیلی ساده ای را (کوچک کردن حجم پاکت ها) را به مسئله خیلی بزرگی (قانع کردن مردم برای اینکه بهتر فکر کنند) تبدیل کرد. این اولین نکته تعجب بر‌انگیز در مورد تغییر است.در بسیاری از مسائل که فکر می‌کنیم مشکل از مردم است، در واقع مشکل در شرایط حاکم است.

.

به نظر ما چه تغییرات ساده ای می توان در شرایط محیطی ایجاد کرد که منجر به نتایج بزرگ در شرایط شود؟

دانلود فایل pdf این مقاله

با نظراتتان ما را در بهبود مطالب کمک کنید.

مطالب مدرسه فیتنس را در کانال تلگرام @madresefitness  دنبال کنید ♥

مطالب مدرسه فیتنس را در اینستاگرام @madresefitness.ir دنبال کنید

منبع: عانگع اصلانیان – مدرسه فیتنس

ضعیفبدمتوسطخوبخیلی خوب (6 رای)
در حال انجام ...
عانگع اصلانیان، نویسنده کتاب «پایان افسانه کالریها» ، نویسنده، مترجم و مدرس درزمینه تناسب اندام، موسس مدرسه فیتنس، مشاور تغذیه و مربی فیتنس از QAL . برای ادامه کلیک کنید

اینم هست

You-Can-Avoid-the-Dangers-of-Salt

نمک: سم سفید و ضروری

سم سفید، لقب احمقانه‌ای که به نمک چسبیده … سدیم یکی از مهمترین عناصر بدن …

۳ نفر نظر داده‌اند

  1. عالی مثل همیشه

    قدم اول ….

    ظرف کوچکتر

    مرسی

  2. حرف از ظرف کوچکتر نزنید.من میترسم و گشنم میشه،ممکنه بیشترم بخورم

  3. ظرف کوچکتر نه اینم که حرفای قدیمه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *