خانه / تغذیه / موشهای ورزشکار چاقتر می شوند
ورشکارها چاقتر می شوند.

موشهای ورزشکار چاقتر می شوند

عضو تلگرام مدرسه فیتنس شوید

دکتر ژان میر، که از اولین افرادی بود که بر روی ارتباط بین ورزش و تناسب اندام تحقیق می‌کرد، در آزمایش بر روی موش‌ها  در سال ۱۹۵۰، تعدادی از موش‌ها را مجبور کرد یک روز در میان مقدار زیادی تحرک داشته باشند و دسته ای دیگر از موش‌ها هیچ تحرک خاصی نداشتند. موش‌ها در روز‌هایی که تحرک زیادی داشتند، آنقدر زیاد نمی‌خوردند که انرژی سوزانده شده را جبران کند اما در روز‌های استراحت بسیار بیشتر می‌خوردند و در پایان دوره آزمایش هیچ تغییر معنی‌داری در درصد چربی موش‌های ورزشکار و موش‌های ساکن بوجود نیامده بود. اما بعد از پایان آزمایش وقتی موش‌ها به زندگی عادی و شرایط عادی برگشتند و مجبور نبودند ورزش کنند، دقیقا مانند قبل زیاد می‌خوردند. در واقع موش‌های ورزشکار بعد از کنار گذاشتن ورزش چاق‌تر از موش‌هایی می‌شدند که هرگز ورزش نمی‌کردند. این برای انسان‌ها هم کاملا صدق می‌کند.

تحرک بیشتر شما را چاقتر میکند

احتمالا همه اولین جلسه تمرین رانندگی را یادمان است. معمولا افراد پس از اولین جلسه‌ی تمرین رانندگی آنقدر خسته می‌شوند که مجبور می‌شوند دقیقا بعد از تمرین چند ساعتی را بخوابند. این مثال را می‌زنم چون شخصا با اینکه کاملا سر‌حال به جلسه تمرین رانندگی رفتم، بعد از تمرین دو ساعت کامل را خوابیدم. اما پس از چند هفته رانندگی، این کار آنقدر راحت می‌شود که شاید روزانه کیلو‌متر‌ها رانندگی کنیم، بدون اینکه دیگر مانند جلسه اول خسته شویم.

اگر بعد از مدت‌ها برای اولین بار  صبح به کوهنوردی بروید، احتمالا از فرط خستگی و انرژی زیادی که مصرف کرده‌اید مجبور شوید کل بعد از ظهر را بخوابید یا بی‌حال به کار‌های سطحی و ساده بپردازید. اما پس از چند وقت کوهنوردی ساده به راحتی می‌توانید کوهنوردی کنید و بعد از ظهر سر‌حال تر از همیشه به کار‌های دیگر‌تان بپردازید.

حتما بخوانید  کتاب: به چه دلیلی چاق می شویم؟

در واقع بدن به راحتی بعد از مدتی خود را با شدت فعالیت‌ها وقف می‌دهد و برای همان فعالیت‌های سابق انرژی بسیار کمتری را مصرف می‌کند، فعالیت‌ها دیگر به اندازه سابق انرژی مصرف نمی‌کنند. در آزمایشگاه‌های دقیق با اندازه گیری میزان تنس و دی‌اکسید کربن آزاد شده توسط بدن به راحتی می‌توان مقدار انرژی‌ای که فرد در زمان فعالیت می‌سوزاند را بسنجند. این آزمایشات نشان داده افرادی که تازه می‌خواهید ورزش و دویدن را شروع کنند به ازای هر کیلو‌متر دویدن انرژی زیادی را مصرف می‌کنند، اما پس از سه هفته تمرین دویدن و پیاده‌روی سریع، به ازای هر کیلومتر دویدن انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

اگر زندگی بسیار ساکن و پشت میز‌نشینی داشته باشید و یک روز مجبور شوید کار بدنی سختی را انجام دهید، مثلا خانه تکانی کنید، بدنتان انرژی شدیدی مصرف می‌کند و آن روز انرژی زیادی را مصرف خواهید کرد. اما برای کسی که به کار بدنی سخت عادت دارد این کار انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کند.

این یعنی هر چه فعالیت بیشتری بکنید، بدن شما در هنگام فعالیت انرژی کمتری مصرف می‌کند. کسانی که سعی دارند با افزایش فعالیت انرژی بیشتری بسوزانند و در نتیجه لاغر شوند. پس از مدتی حتی همان فعالیت‌ قبلی انرژی سابق را نمی‌سوزاند و مجبور هستند باری حفظ همان تعداد کالری‌های سوزانده شده فعالیت‌های خود را بیشتر کنند.

منبع :  معصومه مدنی – مدرسه فیتنس 

ضعیفبدمتوسطخوبخیلی خوب (1 رای)
در حال انجام ...

اینم هست

۲۰۱۶-۰۴-۰۸_۱۷-۵۴-۲۴

سیستم تمرینی برای حجم سریع

این یکی از بهترین سیستم‌های تمرینی است که دیده‌ام و نتایج بسیار سریع، تضیمن شده …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *