خانه / بهبود سبک زندگی / سویا جایگزین ناسالم گوشت
soy-milk

سویا جایگزین ناسالم گوشت

مشاهده جمعیتی که در آن آمار میزان ابتلا به سرطانهایی از جمله سرطان سینه و پروستات، ریسک بیماریهای قلبی و پوکی استخوان کمتر به چشم میخورد (نظیر کشورهای چین و ژاپن) متخصصان را به این نتیجه رساند که محتوای محصول سویا دارای خواص ضد سرطان، ضد فشارخون، ضد پوکی استخوان و … بوده، همچنین می‌تواند جایگزینی طبیعی برای درمان انواع بیماری‌ها باشد. محصولات سویا برابر شد با غذایی سالم و افزایش روند گیاهخواریی. این باور در مورد محصولات سویا به قدرت در بین مردم رواج یافت.

قسمت تاریک داستان از جایی شروع می‌شود که غذاهای حاوی مقادیر زیادی از سویا می‌توانند ریسک ابتلا به سرطان، بروز مشکل و اختلال در عملکرد تیروئید و عملکرد مغز را در پی داشته باشند، همچنین ممکن است باعث از بین رفتن بافت استخوان شوند.

سویا مفید یا مضر

حقیقت سالم بودن محصولات سویا در پس واکنش های احساسی از طرف مخالفان گوشت خواری، گیاهخواران طرفدار مصرف سویا و طبق معمول پول حاصل شده از تجارتی بزرگ برای تولیدکنندگان سویا، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

فقدان کلسیم و رشد سلولهای سرطانی با پروتئین کنسانتره

نتایج یکی از تحقیقات اخیر نشان می دهد که چگونه مصرف ۴۰ گرم پروتئین سویا و به طریق مشابه همین میزان پروتئین شیر مازاد بر رژیم غذایی می تواند به طور قابل توجهی میزان هورمون IGF1 ( فاکتور رشد شبه انسولین ) را در بدن افزایش دهد. 

با این وجود تحقیقات نشان داده است که پروتئین سویا تقریباً دو برابر قوی تر از پروتئین شیر عملکرده، فاکتور رشد شبه انسولین را به میزان دو برابر بیشتر افزایش می‌دهد. این فاکتور محرک رشد ترشح شده در نتیجه استفاده از پروتئین ایزوله سویا بشدت مرتبط است با افزایش سرطان هایی نظیر: سرطان سینه، پروستات، ریه و روده بزرگ.

حتما بخوانید  شام سبک یا جشن خانوادگی؟

این مقادیر اضافه فاکتور رشد شبه انسولین ترشح شده باعث تحریک تکثیر سلولی و مهار مرگ سلولی خواهند بود، دو عملکردی که شما قطعاً در مواجهه با سلولهای سرطانی خواستار آن نیستید

نکته حائز اهمیت این که تنها کم تر از ۵ درصد از کالری های روزانه در رژیم غذایی مردم ژاپن و چین حاصل از دانه های سویا است این مقدار برابر حدود ۵۵ تا ۶۴ گرم بوده که از مواد غذایی حاوی سویا به صورت روزانه حاصل میشود به این معنی که تنها ۷ تا ۸ گرم پروتئین سویا و بین ۱۵ تا ۴۵ میلی گرم حاصل از ماده ی شیمیایی شبیه استروژن isoflavone است. 

سوال اساسی که این جا به وجود میآید این است که چطور این مقدار ناچیز سویا می‌تواند نشان دهنده ی یک تفاوت اساسی (چه خوب، چه بد) از میزان سلامت رژیم غذایی مردم آسیا باشد؟

خوشبختانه باید توجه داشته باشید این عوارض جانبی در اثر مصرف ترکیبهایی بوجود می آید که در آن اجزای سویا با دخالت دست انسان ساخته شده و نیز مکمل هایی که حاوی میزان بالایی از سویا به خصوص پروتئین ایزوله سویا هستند نه مقدار کم و استفاده سنتی از آن در رژیم غذایی روزانه. 

در حقیقت سویا در کشورهای آسیایی به یکی از صورتهای زیر نظیره: 

دانه سویا آب پز boild soybeans 

توفو یا پنیر سویا tofu_soybean curd 

ناتو یا دانه های سویا ی تخمیر شده natoo_fermented soybean

میسو یا پودر تخمیر شده ی دانه های سویا miso_fermented soybean paste

شیر سویاsoymilk

آرد سویا sunflower 

سس سویا و … مورد استفاده قرار میگیرند.

این غذاها حاصل پروسه های ساده ای مانند کوبیدن، آسیاب کردن، تخمیر شدن و … هستند، پروسه هایی که در آن بیشتر اجزا سویا با تغییرات بسیار کمی باقی میماند.

منبع: نارسیس قسیسین – مدرسه فیتنس 

ضعیفبدمتوسطخوبخیلی خوب (11 رای)
در حال انجام ...
نرگس قسیسین

اینم هست

۲۰۱۶-۰۴-۰۸_۱۷-۵۴-۲۴

سیستم تمرینی برای حجم سریع

این یکی از بهترین سیستم‌های تمرینی است که دیده‌ام و نتایج بسیار سریع، تضیمن شده …

۳ نفر نظر داده‌اند

  1. این پروتئین سویا هایی که تو بازار هست و به عنوان سس ماکارونی استفاده میشه توی هیچکدوم از این دسته ها قرار نمیگیره درسته ؟

  2. I would like to know the original source for this article.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *