خانه / تغذیه / مهمترین عامل شکست خوردن در رژیم
عانگع اصلانیان قوانین تغذیه و لاغری

مهمترین عامل شکست خوردن در رژیم

عضو تلگرام مدرسه فیتنس شوید

با یک مثال شروع کنم. فرض کنید فردی هر روز ۱۲ -۱  شب می خوابد و صبح تا ۱۰-۱۱ صبح می خوابد، و ظهر هم یکی دو ساعتی چرت می‌زند. همه اطرافیانش مدام بهش می‌گویند که خیلی آدم تنبل و بی اراده‌ای است که زیاد می‌خوابد. بعد از مدتها این فرد تصمیم می‌گیرد که دیگر آدم تنبل و بی‌اراده‌ای نباشد و سعی می‌کند خوابش را کم کند و ۶ ۷ ساعت در روز بخوابد.

روز اول ۷ ساعت می خوابد، فردایش خسته و خواب‌آلود به زور از خواب بیدار می‌شود و به کارهایش می‌پردازد، بازده‌اش بسیار افت کرده و کل روز بی‌حال است. از آنجایی که تصمیم جدی گرفته که خوابش را کم کند، سعی می‌کند ظهر نخوابد  به زور خودش را تا شب بیدار نگه می‌دارد. شب دوم هم ۷ ساعت می خوابد و روز بعد، بعد از چندین بار به تعویق انداختن ساعتی که کوک کرده بود، به زور و زحمت بیدار می‌شود، چون تصمیم گرفته است آدم تنبلی نباشد، هر طور شده با اینکه خیلی بی‌حال و خسته‌تر از روز قبل است با مقدار زیادی قهوه خودش را بیدار نگه می‌دارد و به کارهایش می‌پردازد، بازده کارهایش به شدت کم می‌شود و ضریب اشتباهاتش بالا می‌رود، و خسته و عصبی تر از روز قبل، روز را به شب می‌رساند، ولی روز بعد، خسته، بی‌حال و بی‌حوصله مجبور می‌شود کل روز را بخوابد و در مجموع به جز اینکه خودش را آزار داده است و ریاضت کشیده و تلاش کرده و اراده به خرج داده در پایان دقیقا تعداد ساعت هایی خوابش با احتساب روز آخر حتی بیش از قبل شده.

چرا این اتفاق می‌افتد؟ چون به هر دلیلی، «بدنش به آن مقدار خواب نیاز داشته، هر چند ساعتهای خوابش بیش از نرمال است». دلیل نیاز بدنش به خواب زیاد شاید، کار زیاد در طول روز باشد، یا شاید خوابش بازده کافی ندارد، شاید محیطی که در آن می خوابد مناسب نیست، یا سر‌و صدای زیادی وجود دارد (خانه‌اش در کنار خیابانی است که هر شب نصفه شب با صدای ماشین جمع کردن زباله بیدار می‌شود و بد خواب می‌شود یا هر روز ۷ صبح با صدای جارو برقی مادرش از خواب می‌پرد)، شاید اتاق خوابش هوای مناسبی ندارد و اکسیژن اش کم است( بخاری روشن می‌کند و اکسیژن هوا کم می‌شود) شاید تابستان است و گرمای هوا باعث می‌شود نتواند راحت بخوابد، شاید استرس زیاد باعث می‌شود نتواند بخوابد، شاید قبل از خواب غذای سنگین می‌خورد و بازده خوابش کم می‌شود و یا شاید قبل از خواب با موبایل و تبلت بازی می‌کند و اشعه های این وسایل نمی‌گذارد که درست بخوابد، شاید بالش  تخت نامناسبی دارد یا صدها دلیل دیگر.

اما نکته مهم این است، که تا وقتی دلایل اصلی را پیدا نکند و رفع نکند و کاری نکند که «نیاز بدنش به خواب زیاد» کم شود. هرگز با تلاش و اراده خرج کردن و ریاضت نخواهد توانست مشکل را حل کند.  اگر دلیل اصلی را پیدا کند و رفع کند، مشکلش یک بار برای همیشه به راحتی بدون تلاش و سختی حل خواهد شد. دلایل اصلی و متهم‌های اصلی را باید پیدا کرد.

این داستان بسیار شبیه اتفاقی است که مدام برای افرادی که تلاش می‌کنند از شر چربیهای اضافه خلاص شوند اتفاق می‌افتد. بسیاری به خودشان قول می‌دهند دیگر فرد با‌اراده‌ای باشد، کمتر بخورند و بیشتر ورزش کنند، روز اول مقدار زیادی ورزش می‌کنند و رژیم می‌گیرند و رعایت می‌کنند، روز دوم هم همینطور به شدت به رژیمی که انتخاب ‌کرده‌اند پایبند می‌مانند. اما شب روز سوم به دلیل کنترل اوضاع را از دست می‌دهند و مقدار خیلی زیادی از خوراکی‌هایی که نباید می‌خورند، می خورند و به جز اینکه کل تلاشهای دو سه روز قبلشان را هدر می‌دهند، چند گرم نسبت به قبل از رژیم چاق‌تر می‌شود. این مشکلی است که امکان ندارد کسی تا حالا رژیم گرفته باشد و برایش اتفاق نیافتاده باشد. هزاران نفر، ماه‌ها و سالهاست در این چرخه بی‌فایده دست و پا می‌زنند، زحمت می‌‌کشند و با خودشان درگیر هستند، اما نتیجه‌ای نمی‌گیرند. یکی از مشتری‌های رژیم من  فردی بود که قسم می‌خورد ۸ سال قبل هر روز سعی کرده از شر چربیهای شکمش خلاص شود ولی بعد از ۸ سال دقیقا همانی است که ۸ سال پیش بود.

خیلی از دکتر‌های رژیم در برخورد با اینگونه اتفاقات می‌گویند که «مشکل از بی ارادگی طرف است، که نمی‌تواند به رژیم پایبند باشد» اما واقعا مشکل این افراد این نیست که اراده ندارند، یا تنبل هستند. مشکل این است که بدنشان «نیاز داشته» که آن مقدار چربی را به عنوان ذخیره نگه بدارد. ( این جمله طلایی را به خاطرتان بسپارید، در ادامه خیلی به آن خواهیم پرداخت) در فصل‌های آخر کتاب به موضوع نیاز بدن به حفظ چربی ها مفصل خواهیم پرداخت، اما وضعیت هورمونی و سلامتی و عصبی بدنشان طوری است که نیاز دارد آن مقدار چربی را حفظ کند، و هر تلاشی برای کم کردن مقدار این چربی‌ها با واکنش عکس بدن مواجه می‌شود. هر چقدر هم که فرد عالی تلاش کند و حتی اگر روزی واقعا ۲۰ ساعت روی تردمیل بدود، وقتی بدنش نیاز داشته باشد به حفظ چربی‌هایش، روز بعد هورمون‌های‌ گرسنگی چنان شدت می‌گیرند که فرد را مجبور کنند پرخوری کند.

اگر بدنتان نیاز دارد، بیشتر بخورد و چربیها را نگه دارد، شاید مشکلش این باشد که کیفیت غذاهایتان بد است، شاید زمان‌بندی غذاهایتان بد است، شاید ویتامین‌های لازم را به بدن نمی رسانید، شاید باکتری‌های روده‌تان مشکل دارد، شاید سرعت غذا‌ خوردنتان بد است، شاید خوابتان بد است و دقیقا بعد از بیداری صبحانه می‌خورید، شاید شب‌ها دیر غذا می‌خورید.

این بی‌نهایت مهم است که درک کنید، داشتن اراده با نداشتن اراده چیز مهمی نیست، مهم این است که با‌هوش باشید و راه‌حل را یاد‌بگیرید و عمل کنید. اگر یاد بگیرید که مشکل چیست،  مشکل را حل کنید، درست مثل مثال خواب بالا، خود به خود بدون کوچکترین زحمت و تلاشی یک‌بار برای همیشه، به تناسب اندام دلخواهتان خواهید رسید. اگر بدنتان از لحاظ هورمونی در توازن باشد، خود به خود و بدون هیچ زحمتی کل چربی‌هایتان در کمترین زمان ممکن آب می‌شوند و هیچ نیازی به تلاشهای سخت و ریاضت نخواهد بود.

برگرفته از کتاب «پایان افسانه کالریها» نوشته عانگع اصلانیان

خرید کتاب « پایان افسانه کالریها » از دکمه زیر.

خرید کتاب «پایان افسانه کالریها»

با نظراتتان به بهبود مطالب کمک می کنید.

اینم هست

ضریب حجم آوری

پشت صحنه تمرینات حجمی موثر

چطور میشه بهترین سیستم برای به برنامه حجمی رو برای خودمون انتخاب کنیم که کاملا …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *